- Flow my Tears
- 1 + 1
- De letste Schiech
- Jubileumconcerten E88 30
- 13 Images From The Dark Land
- Frans Mulder
- America – Music First!
Old and new music to the famous song by John Dowland.
DIT CONCERT GAAT DOOR!
Salle Académique de l'Université de Liège
Place du Vingt Août 7, Luik
Programma:
Paul Pankert (*1965) Pavane (blokfluit & live-electronics)
John Dowland (1553 – 1626): Flow, my tears (sopraan en klavecimbel)
Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643): Il secondo libro di Toccate: Toccata Prima (klavecimbel)
Paul Pankert Toccata (klavecimbel & live-elektronica)
Jacob van Eyck (1590 – 1657): Pavane lachrymae (blokfluit)
Hans Kockelmans (*1956) Flow, my tears (sopraan & elektronica)
Musici:
Els Crommen, sopraan
Claire Lecoq, klavecimbel
Tomma Wessel, blokfluit
Hans Kockelmans, Univox
Paul Pankert, elektronica
Centre Henri Pousseur, Gilles Doneux, live electronics
The programme Flow, my tears is built around the song of the same name by John Dowland (1533-1626), a song that has been very popular throughout the centuries and has been used by various other composers as inspiration for new works. A new member of this family is growing again. The Limburg composer Hans Kockelmans has created a work for speaking voice and electronics, which received its premiere in Festival Vocallis. In this series of performances, the composer himself plays the Univox, a historical instrument from the early years of electronic music. In a sense, therefore, he is engaged in the historical performance practice of contemporary music. The electronics are provided by the Centre Henri Pousseur from Liège.
The programme presents 17th century music alongside contemporary music. A visual equivalent will be linked to it in the form of photographic double portraits by the Liège artist Sophie Langohr. She places photos of 17th century apostle statues from the parish church of Eupen next to contemporary portraits.

Central to the concert is the song Flow, my Tears by John Dowland and the premiere of the composition of the same name by Limburg composer Hans Kockelmans. The programme is completed by the Pavane Lacryme for recorder by Jacob van Eyck and the Toccata Prima for harpsichord by Girolamo Frescobaldi, as well as their contemporary counterparts with live electronics by Paul Pankert.
With this project, the musicians of Ensemble88 and the Eupense KL-EX (Klangexperimente) want to break a lance for contemporary music and, together with Centre Henri Pousseur from Liège and Musica Impulscentrum for Music from Pelt (B), appeal to a broad and varied audience.
To this end, Musica has developed a participatory project in which the listener himself goes in search of his own sound of tears. Tears of happiness, of emotion, (love) sorrow, joy, pain....
In an intimate chat box everyone can leave sounds of tears, but there will also be musical material to express everyone's feelings. A musician/artist will be present to provide inspiration.
All these collected sounds and noises form the starting point for artist Pak Yan Lau for a sound installation that will visit several places and will be festively presented at the abbey site of Herkenrode (near Hasselt, B) under the name "Sound of Tears". Concertgoers are invited to help build this traveling sound installation. “Sound of Tears”Concertgoers are invited to help build this travelling sound installation.
Salle Académique: http://midiliege.be/informations/



Cultura Nova 2021
We do not necessarily have to fill an entire football stadium, we do not have to set up a field lab and we are not a Eurovision song contest. Actually, we are quite satisfied with a handful of visitors to our concerts. When there are suddenly hundreds of them, we wonder if we might have done something wrong….
Dus toen Festival Cultura Nova ons vroeg of we iets kleinschaligs konden brengen dat zelfs in tijden van grote restricties overeind kan blijven, was het voor ons duidelijk als 1 plus 1: we gaan een aantal solowerken brengen die uiteraard zeer de moeite van het beluisteren waard zijn en die zelfs in een minimale setting goed tot hun recht komen. Voilà ons programma met solowerken voor viool, klarinet, piano of slagwerk. Enkele werken met live elektronica, dus het wordt een afwisselend geheel. Dan hebben we eindelijk ook de kans het werk dat Branka Popovic schreef voor Festval Musica Sacra te herhalen, want dat hadden we haar beloofd. En omdat we nog meer in te halen hebben beschouwen we dit ook maar als ons Nieuwjaarsconcert 2021 en ons Vriendenconcert. Dan gaan we er toch nog iets gezelligs van maken. We verdelen u als publiek over twee ruimtes en spelen alles twee maal zodat ook Jaap van Dissel en Hugo de Jonge tevreden zullen zijn. Verdere details volgen.
Programma:
1 + 1
Concert A:
Gergely Vajda Lightshadow-trembling for clarinet
Branka Popovic One / Jedan for violin & live electronics
Paul Pankert connected III for clarinet & live electronics
Concert B:
Steve Reich Clapping Music voor slagwerk
Christian Wolff Exercise 27 – Peace March voor snare drum
Thomas Larcher Smart Dust voor piano
Philip Glass 1 + 1 for 1 Player & Amplified Table Top voor tafel
musicians
Johan Naus, clarinet
Paul Pankert, violin
Jan van den Boomen, percussion
Wouter Bergenhuizen, piano
Gregor Pankert: live-electronics
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg
13 Images From The Dark Land
- Eight movements for string quartet (1991) Geschreven in opdracht van de Muziekschool Kleef, Duitsland
- Lento
- Andante
- Allegro Moderato
- Andante
- Vivace
- Andante
- Veloce
- Andantino
- Andante con expressione
- Tranquille e intimo – Allegretto
- Andante con expressione – Allegro con moto
- Allegretto poco sostenuto – Adagio espressivo – Andante meditazione e cantabile
26 januari/ Voormalige Lutherse kerk, Hondstraat 14, Maastricht
6 september 2020 / IKOB, Rotenberg 12b, Eupen (B) / 20 uur
Paul Pankert Fake-Flutes (2018) voor fluit en electronics
Frederic Rzewski The fall of the Empire (2007) voor slagwerk
Randall Woolf pattibox (2002) voor fluit en soundtrack
George Crumb Black Angels (1970) voor strijkkwartet
Uitvoerenden:
Jan van den Boomen, percussion
Anne Davids, fluit
Paul Pankert, violin
Maxime Stasyk, viool
Dominica Eyckmans, altviool
Jean-Pol Zanutel, cello
Gregor Pankert, geluidstechniek
Dit jaar wordt overal ter wereld herdacht dat de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden ten einde kwam, waar de Verenigde Staten van Amerika een beslissende rol in gespeeld hebben. In het bijzonder in Europa is het beeld dat wij van de VS hebben echter sterk vertroebeld door de actuele politieke situatie.
Hoogste tijd voor Ensemble88 om een concert te wijden aan Amerikaanse muziek, die in zijn gevarieerdheid, zijn inventiviteit en zijn politiek engagement niet weg te denken is uit de ontwikkeling van de muziek van de laatste decennia…
Belangrijkste werken in het programma zijn The Fall of the Empire van de Amerikaanse “politieke componist” Frederic Rzewski en de muzikale mijlpaal van de tweede helft van de 20e eeuw: George Crumb's Black Angels, precies vijftig jaar geleden gecomponeerd.
In zijn werk The Fall of the Empire bewerkt Frederic Rzewski (* 13 april 1983 in Westfield, Massachusetts) op een voor hem kenmerkende, indringende wijze markante teksten, die met weinig woorden tot de kerk komen van actuele politieke thema's als oorlog, machtsmisbruik en klimaatproblematiek.
Black Angels, met als ondertitel Thirteen Images from the Dark Land, is een werk voor “electric string quartet” van de Amerikaanse avant-gardecomponist George Crumb. Hij dateerde het stuk op “vrijdag 13 maart 1970 (in tempore belli)” . De Latijnse toevoeging “in tempore belli”, in tijden van oorlog, verwijst naar de Vietnamoorlog, die ten tijde van het compositieproces plaatsvond. Het gehele werk wordt beheerst door de getallen 13 en 7, die van oudsher met noodlot en voorbestemming in verband gebracht worden. Het stuk valt op door een ongewone instrumentatie, die elektrisch versterkte strijkinstrumenten, kristallen glazen en twee hangende Tamtams vereist.
Als intermezzo staat het werk pattibox van de New Yorkse componist Randall Woolf op het programma. Een stuk voor fluit en drummachine, die uitsluitend fluitgeluiden gebruikt.
Het programma begint met Paul Pankerts compositie Fake Flutes. Geïnspireerd door de actuele politieke omgang met de realiteit laat Paul Pankert in zijn stuk door het gebruik van live-elektronica de grenzen van de klankrealiteit vervagen.