8 november 2019 / Alter Schlachthof, Rotenbergplatz 17, Eupen / 20 uur
De compositie Daidalos Labyrinthe for solo cello van de Frans-Belgische componist Franck Bovet is een totaalkunstwerk dat gebruik maakt van zowel literaire als plastische en speelse middelen. In dit ‘open werk’ in de zin van Umberto Eco’s concept versmelten teksten uit de Griekse mythologie, alchemistische ideeën, elektroakoestische muziek en moderne technologieën tot een interactief werk. Geïnspireerd door de opbouw van videogames heeft Bovet een levendige partituur gecreëerd waar zowel het publiek als de cellosolist Ian-Efinn Rosiu met speelse toepassingen toegang toe heeft. Hedendaagse muziek wordt ge-‘gamified’, dat wil zeggen dat typische elementen uit games worden gebruikt in een andere context dan die van games. 123 pagina’s partituur werden getransformeerd tot een digitaal kunstwerk gekoppeld aan een labyrint. Net als bij het labyrint van de geniale antieke uitvinder Daedalus, dat van zichzelf steeds verandert en zich uitbreidt, bepalen de concertbezoekers en Ian-Efinn Rosiu door hun keuze het muzikale verloop van het concert. Het cellospel wordt vervreemd door de elektronische effecten die in het Centre Henri Pousseur in Luik werden ontwikkeld. De digitale kunst en visuele effecten werden door partner 3 KD uit Luik gecreëerd.
Composition & Programmation of interactive scores Franck Bovet
Design & Development 3KD
Live-electronics & co-comissioner of the work Centre Henri Pousseur
Cello Ian-Efinn Rosiu / Ensemble 88
Text research & voice Marc Vanberg
Organization Chudoscnik Sunergia
With the support of Interreg V Euregio Meuse Rhin & Ostbelgien