Ensemble 88 is een professioneel, dynamisch ensemble, gespecialiseerd in hedendaagse kamermuziek. Het ensemble stimuleert vernieuwing op muziekgebied door compositieopdrachten te geven en deze werken uit te voeren in overleg en samenwerking met de componist. Cross-overs met beeldende kunst, literatuur, film en architectuur maken onderdeel uit van de programmering.
Ensemble 88 heeft een vaste kern van zeven musici. Naast de traditionele kernbezetting – dwarsfluit (altfluit, piccolo), (bas)klarinet, (alt)viool, cello, piano, slagwerk – maakt een sopraan geregeld deel uit van het ensemble.
Het ensemble heeft Maastricht als thuisbasis en de provincie Limburg en de omringende Euregio Maas-Rijn als kernwerkgebied. Het zet zich regelmatig in voor componisten uit deze regio en is een gewaardeerde partner van de conservatoria in Maastricht, Aken en Luik. Het ensemble is geregeld te horen in de festivals Musica Sacra, Cultura Nova en OstbelgiënFestival en werkt onder meer graag samen met de Stichting Maastrichtse Componisten en het Centre Henri Pousseur in Luik.
Musici
Ensemble88 treedt op in wisselende samenstelling, naar gelang het repertoire. De volgende musici maken geregeld deel uit van het ensemble.
Paul Pankert studeerde viool in Luik, Düsseldorf en Maastricht.
Als lid van verschillende kamermuziekgroepen, met name Ensemble ’88, geeft hij talrijke concerten in heel Europa.
Zijn experimentele omgang met nieuwe toonsystemen leidde tot zijn eerste compositie “Spaltung”, die in 2008 de compositiewedstrijd van de L’Académie royale des sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique won. Sindsdien heeft hij zich, naast zijn activiteiten als violist en leraar, meer en meer toegelegd op het componeren en heeft hij talrijke werken geschreven, waaronder composities in opdracht van het Ensemble Nahandove, het Orgelpark Amsterdam, het Brussels Festival Ars Musica, het Quatuor MP4, het Ensemble Sturm und Klang, het Festival van Vlaanderen (B-Klassiek), het Oost-Belgische Festival en Flagey in Brussel. In 2017 ontving hij de prijs “Kunstenaar van Oost-België” voor drie jaar.
Sinds 2014 is hij artistiek leider van Ensemble88
Hij doceert aan muziekacademie van de Duitstalige Gemeenschap van België en is medeoprichter van het Oost-Belgische “Kl-Ex Ensemble”.
Germaine Sijstermans is componist, installatiekunstenaar en musicus. Haar site-specific werken bestaan uit installaties met composities, die hierbij live of over speakers te horen zijn. In haar installaties onderzoekt ze de ervaring, voor uitvoerders en bezoekers, van een ruimte en alles wat erin voor komt, door middel van stilte, licht, geluid, ruimte en fysieke aanwezigheid. Ze werkt hiervoor met eenvoudige, herkenbare materialen zoals draad, stenen en papier, in combinatie met een subtiele lichtspel.
Sijstermans’ muziek kan worden omschreven als “indeterminate”, waarin de vrijheid voor de spelers iedere uitvoering tint met het karakter van de instrumenten, musici en omstandigheden.
Sijstermans wordt in haar werk geïnspireerd door uiteenlopende bronnen, zoals traditionele muziekvormen (o.a. Japanse gagaku), biofilie, natuur, “Light and Space” kunst, butoh-dans en traditionele architectuurvormen. Belangrijk zijn daarnaast de samenwerking en vriendschap – sinds vele jaren of korte tijd – met inspirerende collega’s. Zo werkt zij regelmatig samen met Marcus Kaiser, Leo Svirsky, het DNK ensemble (Amsterdam), Heim.art® (AT), Rishin Singh, Fredrik Rasten en artiesten gelieerd aan het Wandelweiser-netwerk.
Als uitvoerend musicus speelt Sijstermans verschillende genres op vele soorten podia. Zo heeft zij opgetreden in traditionele concertzalen, underground venues en vele mogelijke tussenvormen hiervan; van Heerlen tot New York en São Paulo. Door samenwerking met andere componisten heeft zij ook bijgedragen in de totstandkoming en premières van compositites voor klarinet en performances.
Sijstermans heeft in 2013 haar master-opleiding klassiek klarinet afgerond aan Codarts Rotterdam bij hoofdvakdocent Jan Jansen. Haar bachelor-diploma behaalde zij aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij docent Pierre Woudenberg. Ze heeft compositie- en artistieke mentoring genoten van o.a. Michael Pisaro, Jürg Frey, Antoine Beuger en Joachim Eckl. Voor haar ontwikkeling als multidisciplinair kunstenaar heeft zij ondersteuning mogen ontvangen van Intro in Situ, Fonds Podiumkunsten en VIA ZUID. (Foto: Cristina Marx)
Rutger Muller is een elektro-akoestische componist en interactieontwerper geïnteresseerd in mystieke, rituele en spirituele klanken. “Vanuit de verkenning van timbre, akoestiek en ruimtelijkheid construeer ik ‘soundspaces’, met daarin elementen uit oude/klassieke muziek, ambient, techno, vrije improvisatie, natuur en architectuur. Door abstractie in te zetten probeer ik het drama van emotie spiritueel te overstijgen, verder terug of vooruit te reiken, richting de patronen verborgen in ons diepere bewustzijn (de microkosmos), in de ruimte (de macrokosmos) en in de natuur (de mesokosmos). Door middel van elektro-akoestisch geluidsontwerp en co-creatieve samenwerkingen met avant-garde instrumentalisten, wil ik nieuw licht werpen op de spirituele (minimalistische) essentie van muziekculturen – en onderzoeken hoe we de dissonanties van onze hectische (digitale) cultuur daarin kunnen versmelten. Non-lineare en non-hiearchische componenten spelen daarin altijd een rol, door middel van improvisatie en composities die evolueren door de input van muzikanten. Het resultaat is vaak meer mystiek dan abstract; op de grens tussen rustgevend en unheimich.” (Foto: Anastasija Pirozenko)
rutger@rutgermuller.nl
Johan Naus (1987) begon zijn studie in Maastricht bij Leo van Tol en vervolgde zijn opleiding bij Hans Colbers en Arno Piters aan het conservatorium van Amsterdam, waar hij zijn masterstudie Cum Laude afrondde.
Tijdens zijn studie, op 22-jarige leeftijd, werd Johan solo-klarinettist van het Limburgs Symfonie Orkest te Maastricht, tegenwoordig philharmonie zuidnederland. Sinds 2016 is Johan in dezelfde functie verbonden aan het Orkest van het Oosten in Enschede.
Als solist trad hij op met het Limburgs Symfonie Orkest, philharmonie zuidnederland, Orkest van het Oosten en het Nieuw Nijmeegs Kamerorkest.
Als gast speelt Johan in diverse orkesten, waaronder het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, Residentie Orkest en het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Met dit laatste orkest ging hij op tournee door Europa en speelde o.a. op het Lucerne Festival en Musikfest Berlin.
Anne Davids (fluit) begon haar muzikale carrière aan de muziekacademie van de Duitse Gemeenschap in de klas van Freddy Kruft. Nadien ging ze verder studeren aan het koninklijk conservatorium van Brussel (G.Noack en F. Hendrickx) en behaalde het masterdiploma. Tevens behaalde ze aan het Institut de Musique et de Pédagogie in Namen haar diploma pedagogische bekwaamheid. Als professionele fluitiste heeft ze een grote voorkeur voor kamermuziek en hedendaagse muziek in het bijzonder; tijdens de tweejarige opleiding ‘master na master, hedendaagse muziek’ aan het Gentse Conservatorium, georganiseerd door het Gentse Spectra- en het Brusselse Ictus-ensemble ontstond Mangalam!: Een trio met fluit, klarinet en piano. Met haar pianiste Charlotte Otte werd ze laureaat van de kamermuziekwedstrijd De Link-Tilburg 2011. Daarnaast is ze lid van fluitensemble ‘A Travers’ en het blaaskwintet ‘Schabarum’. Als lerares fluit is Anne verbonden aan de muziekacademie van Sankt Vith als ook aan de zomercursus ‘Musica Viva’ en de Fédération Musicale de Liège.
Wouter Bergenhuizen werd geboren in 1988 te Maastricht. Op vierjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste pianolessen van Gert-Jan Vermeulen. Later, toen hij zeven jaar oud was begon hij met het spelen van klarinet (waarvoor hij les kreeg van zijn moeder) en op tienjarige leeftijd begon hij ten slotte ook met vioollessen; eerst van Roland van Mil en later van Theodora Geraets. Toen Wouter twaalf was werd hij toegelaten tot de jong talent-opleiding van het conservatorium in Maastricht voor alle drie instrumenten. Op zestienjarige leeftijd besloot Wouter uiteindelijk om voor de piano te kiezen als hoofdvakinstrument, en hij zette zijn muzikale studie voort bij Marjès Benoist aan het Conservatorium van Amsterdam. In het jaar 2008-2009 studeerde Wouter als Erasmus-student aan de Franz Liszt Academie te Boedapest waar hij een jaar lang les kreeg van Gábor Eckhardt. Gedurende dit jaar volgde hij tevens vele inspirerende privélessen bij Ferenc Rados.Terug in Nederland vervolgde Wouter zijn studie bij Jan Wijn, wederom aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2012 zijn Master diploma behaalde. Sinds september 2011 is Wouter als piano docent actief aan het Conservatorium van Amsterdam. Recentelijk maakte hij zijn debuut als solist bij de Philharmonie Zuid Nederland met het pianoconcert ‘Totentanz’ van Franz Liszt. Sinds 2013 is Wouter als pianist betrokken bij Ensemble88.
Els Crommen (Tongeren, …) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Luik bij onder meer Edith Cuypers, Raymonde Serverius, Greta De Reyghere en José Van Dam. Ze behaalde er de diploma’s van operazang, liedkunst, notenleer en kamermuziek. Masterclasses volgde ze bij onder anderen Noël Barker en Mikael Eliassen. Verder volgden nog meerdere stages, onder meer bij de Fondation Royaumont (Frankrijk) en het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst (ECOV). Naast Ensemble 88 is ze actief in onder meer Oxalys, het Goeyvaerts ensemble en het Quartz- ensemble (hedendaagse muziek) en Le Rondeau, Capella Henri Du Mont en Canti Soavi (barokmuziek). Ook treedt ze regelmatig op met het Vlaamse Radiokoor (o.l.v. Vic Nees en Johan Duyck). Als dirigent is Els actief bij twee koren: het vocaal ensemble Alba Nova en het jeugdkoor Da Capo, beide uit Malmedy. Ze is tevens oprichtster en leidster van het vocaal ensemble ‘Dear Friends’, dat zich vooral toelegt op close harmony.
Jan van den Boomen (1954, Deurne) rondde in 1982 zijn Maastrichtse Conservatoriumtijd af met het einddiploma uitvoerend musicus slagwerk en met onderscheiding de aantekening kamermuziek. Sindsdien heeft hij zich in diverse formaties met zeer uiteenlopende muzikale stijlen, zich daarbij niet vastpinnend op één bepaald muziekinstrument, bezig gehouden. Voortdurend stelt hij zich sowieso bij elk willekeurig voorwerp de vraag of er ook muziek uit te halen is waarmee hij geleidelijk, gefascineerd door hedendaagse muziek, tevens verworden is tot geluidenzoeker annex geluidenmaker. Ook letterlijk, als hij weer eens een componist over de vloer gekregen heeft om samen op zoek te gaan naar dat ene specifieke geluid om er vervolgens al borend en zagend in zijn werkruimte mee aan de slag te gaan hopende op het juiste resultaat. En dat gaat zo al onverdroten vanaf de oprichting van het ensemble in 1988. Verder is Jan als docent verbonden aan Dé Muziekschool Deurne.
Ensemble 88 is een stichting met een driehoofdig bestuur
Adviseurs