Flow, my Tears

Oude en nieuwe muziek naar het bekende lied van John Dowland.
DIT CONCERT GAAT DOOR!

Salle Académique de l’Université de Liège
Place du Vingt Août 7, Luik

Programma:
Paul Pankert (*1965)                          Pavane (blokfluit & live-electronics)
John Dowland  (1553 – 1626):           Flow, my tears (sopraan en klavecimbel)
Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643): Il secondo libro di Toccate: Toccata Prima (klavecimbel)

Paul Pankert                                       Toccata (klavecimbel & live-elektronica)
Jacob van Eyck (1590 – 1657):          Pavane lachrymae (blokfluit)
Hans Kockelmans (*1956)                  Flow, my tears  (sopraan & elektronica)

Musici:
Els Crommen, sopraan
Claire Lecoq, klavecimbel
Tomma Wessel, blokfluit
Hans Kockelmans, Univox
Paul Pankert, elektronica
Centre Henri Pousseur, Gilles Doneux, live electronics

Het programma Flow, my tears is gebouwd rond het gelijknamige lied van John Dowland (1533– 1626), een lied dat door de eeuwen heen zeer populair is geweest en door diverse andere componisten is gebruikt als inspiratie voor nieuwe werken. Ook nu groeit er weer een nieuwe loot aan deze stam. De Limburgse componist Hans Kockelmans heeft een werk voor spreekstem en elektronica geschreven, dat zijn première heeft gekregen in Festival Vocallis. De componist zelf bespeelt in deze reeks uitvoeringen de Univox, een historisch instrument uit de beginjaren van de elektronische muziek. In zekere zin houdt hij zich dus bezig met de historische uitvoeringspraktijk van de hedendaagse muziek. De verzorging van de elektronica is in handen van het Centre Henri Pousseur uit Luik.

Het programma laat 17e eeuwse muziek horen naast muziek van nu. Visueel wordt daaraan een equivalent gekoppeld in de vorm van fotografische dubbelportretten van de hand van de Luikse kunstenares Sophie Langohr. Zij plaatst foto’s van 17e eeuwse apostelenbeelden uit de parochiekerk van Eupen naast hedendaagse portretten.

Centraal staat in het concert het lied Flow, my Tears van John Dowland en de première van de gelijknamige compositie van de Limburgse componist Hans Kockelmans. Het programma wordt gecompleteerd door de Pavane Lacryme voor blokfluit van Jacob van Eyck en de Toccata Prima voor klavecimbel van Girolamo Frescobaldi evenals hun hedendaagse pendanten met live-elektronica van de hand van Paul Pankert.

With this project, the musicians of Ensemble88 and the Eupense KL-EX (Klangexperimente) want to break a lance for contemporary music and, together with Centre Henri Pousseur from Liège and Musica Impulscentrum for Music from Pelt (B), appeal to a broad and varied audience.

Musica heeft daartoe een participatief project ontwikkeld waarbij de luisteraar zelf op zoek gaat naar zijn geluid van tranen. Tranen van geluk, van ontroering, (liefdes)verdriet, blijdschap, pijn….
In an intimate chat box everyone can leave sounds of tears, but there will also be musical material to express everyone's feelings. A musician/artist will be present to provide inspiration.
Al die verzamelde klanken en geluiden vormen voor Kunstenaar Pak Yan Lau het uitgangspunt voor een klankinstallatie die verschillende plaatsen zal aandoen en uiteindelijk op de abdijsite van Herkenrode (bij Hasselt, B) feestelijk zal worden gepresenteerd onder de naam “Sound of Tears”. De concertbezoeker wordt uitgenodigd mee te bouwen aan deze reizende klankinstallatie.

Salle Académique: http://midiliege.be/informations/

Date

Mar 03 2022

Time

12:30

Location

Salle académique de l'Université de Liège
Place du Vingt Août 7, Liège

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *