Ensemble88 is a dynamic, professional ensemble, specialized in contemporary chamber music. It stimulates refreshing developments in music by commissioning compositions and performing these works in consultation and cooperation with the composer. Overlaps with visual arts, literature, film and architecture are part of the programming.
Ensemble88 has a core of seven musicians. In addition to the traditional combination - flute (alto flute, piccolo), (bass) clarinet, (alto) violin, cello, piano and percussion - a soprano often joins the ensemble.
The ensemble is based in Maastricht and operates primarily in Limburg and the surroundig Meuse-Rhine Euregion. It regularly engages with composers from this region and is a valued partner of the conservatories in Maastricht, Aachen and Liege. The ensemble can regularly be heard in the Musica Sacra and Cultura Nova festivals and in the Ostbelgiën Festival, and enjoys collaborating with the Stichting Maastrichtse Componisten (Maastricht Composers Foundation) and the Centre Henri Pousseur in Liège, among other groups.
Musicians
Ensemble88 performs in varying combinations, depending on the repertoire. The following musicians are regular members of the ensemble.
Paul Pankert studeerde viool in Luik, Düsseldorf en Maastricht.
Als lid van verschillende kamermuziekgroepen, met name Ensemble ’88, geeft hij talrijke concerten in heel Europa.
His experimental handling of new tonal systems led to his first composition "Spaltung", which won the composition competition of the Académie Royale Des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique in 2008. Since then, in addition to his activities as a violinist and teacher, he has increasingly focused on composing and has written numerous works, including commissioned compositions for the Ensemble Nahandove, the Orgelpark Amsterdam, the Brussels Festival Ars Musica, the Quatuor MP4, the Ensemble Sturm und Klang, the Festival of Flanders (B-Classical), the East Belgium Festival and Flagey in Brussels. In 2017 he received the "Artist of East Belgium" award for three years running.
Since 2014, he has been the Artistic Director of Ensemble88.
He teaches at the music academy of the German-speaking Community of Belgium and is co-founder of the East Belgian "Kl-Ex Ensemble".
Germaine Sijstermans is componist, installatiekunstenaar en musicus. Haar site-specific werken bestaan uit installaties met composities, die hierbij live of over speakers te horen zijn. In haar installaties onderzoekt ze de ervaring, voor uitvoerders en bezoekers, van een ruimte en alles wat erin voor komt, door middel van stilte, licht, geluid, ruimte en fysieke aanwezigheid. Ze werkt hiervoor met eenvoudige, herkenbare materialen zoals draad, stenen en papier, in combinatie met een subtiele lichtspel.
Sijstermans’ muziek kan worden omschreven als “indeterminate”, waarin de vrijheid voor de spelers iedere uitvoering tint met het karakter van de instrumenten, musici en omstandigheden.
Sijstermans wordt in haar werk geïnspireerd door uiteenlopende bronnen, zoals traditionele muziekvormen (o.a. Japanse gagaku), biofilie, natuur, “Light and Space” kunst, butoh-dans en traditionele architectuurvormen. Belangrijk zijn daarnaast de samenwerking en vriendschap – sinds vele jaren of korte tijd – met inspirerende collega’s. Zo werkt zij regelmatig samen met Marcus Kaiser, Leo Svirsky, het DNK ensemble (Amsterdam), Heim.art® (AT), Rishin Singh, Fredrik Rasten en artiesten gelieerd aan het Wandelweiser-netwerk.
Als uitvoerend musicus speelt Sijstermans verschillende genres op vele soorten podia. Zo heeft zij opgetreden in traditionele concertzalen, underground venues en vele mogelijke tussenvormen hiervan; van Heerlen tot New York en São Paulo. Door samenwerking met andere componisten heeft zij ook bijgedragen in de totstandkoming en premières van compositites voor klarinet en performances.
Sijstermans heeft in 2013 haar master-opleiding klassiek klarinet afgerond aan Codarts Rotterdam bij hoofdvakdocent Jan Jansen. Haar bachelor-diploma behaalde zij aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij docent Pierre Woudenberg. Ze heeft compositie- en artistieke mentoring genoten van o.a. Michael Pisaro, Jürg Frey, Antoine Beuger en Joachim Eckl. Voor haar ontwikkeling als multidisciplinair kunstenaar heeft zij ondersteuning mogen ontvangen van Intro in Situ, Fonds Podiumkunsten en VIA ZUID. (Foto: Cristina Marx)
Rutger Muller is een elektro-akoestische componist en interactieontwerper geïnteresseerd in mystieke, rituele en spirituele klanken. “Vanuit de verkenning van timbre, akoestiek en ruimtelijkheid construeer ik ‘soundspaces’, met daarin elementen uit oude/klassieke muziek, ambient, techno, vrije improvisatie, natuur en architectuur. Door abstractie in te zetten probeer ik het drama van emotie spiritueel te overstijgen, verder terug of vooruit te reiken, richting de patronen verborgen in ons diepere bewustzijn (de microkosmos), in de ruimte (de macrokosmos) en in de natuur (de mesokosmos). Door middel van elektro-akoestisch geluidsontwerp en co-creatieve samenwerkingen met avant-garde instrumentalisten, wil ik nieuw licht werpen op de spirituele (minimalistische) essentie van muziekculturen – en onderzoeken hoe we de dissonanties van onze hectische (digitale) cultuur daarin kunnen versmelten. Non-lineare en non-hiearchische componenten spelen daarin altijd een rol, door middel van improvisatie en composities die evolueren door de input van muzikanten. Het resultaat is vaak meer mystiek dan abstract; op de grens tussen rustgevend en unheimich.” (Foto: Anastasija Pirozenko)
rutger@rutgermuller.nl
Johan Naus (1987) began his studies in Maastricht with Leo van Tol and continued with Hans Colbers and Arno Piters at the Conservatorium in Amsterdam, where he completed his Master studies Cum Laude.
During his studies, at the age of 22, Johan became solo clarinetist of the Limburgs Symphonie Orkest in Maastricht, nowadays known as Philharmonie Zuidnederland. Since 2016 Johan has been associated with the Orkest van het Oosten in Enschede in the same position.
As a soloist he has performed with the Limburgs Symphonie Orkest, Philharmonie Zuidnederland , Orkest van het Oosten and the Nieuw Nijmeegs Kamerorkest.
As a guest Johan plays in various orchestras, including the Netherlands Philharmonisch Orkest, the Radio Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest and the Royal Concertgebouw Orchestra. With the latter orchestra he toured Europe and played at the Lucerne Festival and Musikfest Berlin, among other events.
Anne Davids (fluit) begon haar muzikale carrière aan de muziekacademie van de Duitse Gemeenschap in de klas van Freddy Kruft. Nadien ging ze verder studeren aan het koninklijk conservatorium van Brussel (G.Noack en F. Hendrickx) en behaalde het masterdiploma. Tevens behaalde ze aan het Institut de Musique et de Pédagogie in Namen haar diploma pedagogische bekwaamheid. Als professionele fluitiste heeft ze een grote voorkeur voor kamermuziek en hedendaagse muziek in het bijzonder; tijdens de tweejarige opleiding ‘master na master, hedendaagse muziek’ aan het Gentse Conservatorium, georganiseerd door het Gentse Spectra- en het Brusselse Ictus-ensemble ontstond Mangalam!: Een trio met fluit, klarinet en piano. Met haar pianiste Charlotte Otte werd ze laureaat van de kamermuziekwedstrijd De Link-Tilburg 2011. Daarnaast is ze lid van fluitensemble ‘A Travers’ en het blaaskwintet ‘Schabarum’. Als lerares fluit is Anne verbonden aan de muziekacademie van Sankt Vith als ook aan de zomercursus ‘Musica Viva’ en de Fédération Musicale de Liège.
Wouter Bergenhuizen was born in 1988 in Maastricht. At the age of four he received his first piano lessons from Gert-Jan Vermeulen. Later, when he was seven years old, he started playing the clarinet (which he was taught by his mother) and at the age of ten he also began taking violin lessons, first from Roland van Mil and later from Theodora Geraets. When Wouter was twelve he was admitted to the young talent training program of the Maastricht Conservatory of Music for all three instruments. At the age of sixteen Wouter finally decided to choose the piano as his main instrument, and he continued his musical studies with Marjès Benoist at the Conservatory of Amsterdam. In the year 2008-2009, Wouter studied as an Erasmus student at the Franz Liszt Academy in Budapest where he was taught by Gábor Eckhardt for a year. During this year he also took many inspiring private lessons with Ferenc Rados. Back in the Netherlands Wouter continued his studies with Jan Wijn, again at the Conservatory of Amsterdam, where he received his Master degree in 2012. Since September 2011 Wouter is active as a piano teacher at the Conservatory of Amsterdam. Recently he made his debut as a soloist with the Philharmonie Zuid Nederland with the piano concerto 'Totentanz' by Franz Liszt. Wouter is involved with Ensemble88 since 2013.
Els Crommen (Tongeren, …) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Luik bij onder meer Edith Cuypers, Raymonde Serverius, Greta De Reyghere en José Van Dam. Ze behaalde er de diploma’s van operazang, liedkunst, notenleer en kamermuziek. Masterclasses volgde ze bij onder anderen Noël Barker en Mikael Eliassen. Verder volgden nog meerdere stages, onder meer bij de Fondation Royaumont (Frankrijk) en het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst (ECOV). Naast Ensemble 88 is ze actief in onder meer Oxalys, het Goeyvaerts ensemble en het Quartz- ensemble (hedendaagse muziek) en Le Rondeau, Capella Henri Du Mont en Canti Soavi (barokmuziek). Ook treedt ze regelmatig op met het Vlaamse Radiokoor (o.l.v. Vic Nees en Johan Duyck). Als dirigent is Els actief bij twee koren: het vocaal ensemble Alba Nova en het jeugdkoor Da Capo, beide uit Malmedy. Ze is tevens oprichtster en leidster van het vocaal ensemble ‘Dear Friends’, dat zich vooral toelegt op close harmony.
Jan van den Boomen (1954, Deurne) rondde in 1982 zijn Maastrichtse Conservatoriumtijd af met het einddiploma uitvoerend musicus slagwerk en met onderscheiding de aantekening kamermuziek. Sindsdien heeft hij zich in diverse formaties met zeer uiteenlopende muzikale stijlen, zich daarbij niet vastpinnend op één bepaald muziekinstrument, bezig gehouden. Voortdurend stelt hij zich sowieso bij elk willekeurig voorwerp de vraag of er ook muziek uit te halen is waarmee hij geleidelijk, gefascineerd door hedendaagse muziek, tevens verworden is tot geluidenzoeker annex geluidenmaker. Ook letterlijk, als hij weer eens een componist over de vloer gekregen heeft om samen op zoek te gaan naar dat ene specifieke geluid om er vervolgens al borend en zagend in zijn werkruimte mee aan de slag te gaan hopende op het juiste resultaat. En dat gaat zo al onverdroten vanaf de oprichting van het ensemble in 1988. Verder is Jan als docent verbonden aan Dé Muziekschool Deurne.
Ensemble 88 is een stichting met een driehoofdig bestuur
Adviseurs