Lamento
Een productie van Ensemble88 en beeldend kunstenaar Nieke Lemmens
Programma
Annelies van Parys – Clamor (première, basklarinet solo)
Willem Dragstra – Lamento de Jerico (koperkwintet: 2 trompetten, hoorn, trombone, tuba)
Annelies van Parys – Ruins (sopraan, fluit, klarinet, cello, piano, slagwerk)
Willem Dragstra – Diaphonia (opdrachtcompositie, countertenor, fluit, klarinet, viool, altviool cello, slagwerk, fanfare)
Musicians
Ensemble88 m.m.v. Rob Meijers (countertenor), Els Crommen (sopraan), een 22-koppige ad-hoc fanfare samengesteld uit leden van diverse gerenommeerde blaasorkesten uit de regio o.l.v. Björn Bus en een koperkwintet van het Conservatorium Maastricht.
Toelichting
Het muzikale programma omvat composities van Willem Dragstra (waaronder een opdrachtcompositie) en Annelies van Parys.
In het eerste deel van het concert staat het werk Lamento de Jerico van Dragstra centraal. Het is een programmatisch werk dat is gebaseerd op een van de bloedigste verhalen uit de Bijbel (het uitverkoren volk roeit een ander volk uit). De compositie heeft een aangrijpend en zeer actueel slot. De link met het heden wordt door Nieke Lemmens gelegd. Zij gebruikt de Bijbelse tekst Jos.6 en krantenartikelen over de oorlog in Gaza om tot een kwetsbaar en Arabisch aandoend beeld van een Klaagmuur te komen.
Voor het aansluitende Ruins van Annelies van Parys vormt de berichtgeving in oorlogskranten (WO II) de basis.
Het tweede deel van het concert omvat het werk Diaphonia, dat Dragstra in opdracht van Ensemble88 heeft gecomponeerd. Centraal hierin staat de tegenstelling tussen het op de hemel gericht zijn en het aardse zinnelijke verlangen, en de spanning die deze tegenstelling oproept. Vanuit een muzikale en westerse (katholieke) traditie schreef Dragstra een eigentijds, kritisch en zeer persoonlijk stuk voor ensemble, fanfare en countertenor. Hij nam hiervoor als uitgangspunt de erotisch getinte gedichten uit de Songs of Innocence and Experience showing the Two Contrary States of the Human Soul van de Britse schrijver/dichter William Blake (1757-1827). Deze gedichten passen goed in het dualistische concept van de compositie.
Rondom het bonte gezelschap van musici maakt Nieke Lemmens een groot en sensueel tapijt van zaagsel en kleurpigmenten, een techniek uit de traditie van de Limburgse processieversieringen. Als een paradijselijke tuin. Als het tapijt klaar is wordt de bijna utopische situatie pijnlijk doorbroken doordat zanger en musici het stuk lopen. Wat rest is ontgoocheling. We worden teruggeworpen in onze aardse werkelijkheid vol paradoxen.
Ensemble88 werkt bij dit project samen met de countertenor Rob Meijers en sopraan Els Crommen, een koperkwintet van het conservatorium Maastricht en een 22 personen tellend ad hoc fanfareorkest onder leiding van Björn Bus. Het fanfareorkest is samengesteld uit leden van diverse gerenommeerde blaasorkesten uit de regio.
Deze productie werd mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten, de Provincie Limburg, het Huis voor de Kunsten Limburg en Brand Cultuurfonds Limburg.
Venlo / zondag 31 januari 2010, 19.45 uur / Domani, Dominicanenplein 15