Nieuwjaarsconcert 2020 / America – Music First!

America – Music First!
26 januari/ Voormalige Lutherse kerk, Hondstraat 14, Maastricht
6 september 2020 / IKOB, Rotenberg 12b, Eupen (B) / 20 uur
Paul Pankert           Fake-Flutes (2018) voor fluit en electronics
Frederic Rzewski   The fall of the Empire (2007) voor slagwerk
Randall Woolf         pattibox (2002) voor fluit en soundtrack
George Crumb        Black Angels (1970) voor strijkkwartet
Uitvoerenden:

Jan van den Boomen, percussion
Anne Davids, fluit
Paul Pankert, violin
Maxime Stasyk, viool
Dominica Eyckmans, altviool
Jean-Pol Zanutel, cello
Gregor Pankert, geluidstechniek

Dit jaar wordt overal ter wereld herdacht dat de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden ten einde kwam, waar de Verenigde Staten van Amerika een beslissende rol in gespeeld hebben. In het bijzonder in Europa is het beeld dat wij van de VS hebben echter sterk vertroebeld door de actuele politieke situatie.

Hoogste tijd voor Ensemble88 om een concert te wijden aan Amerikaanse muziek, die in zijn gevarieerdheid, zijn inventiviteit en zijn politiek engagement niet weg te denken is uit de ontwikkeling van de muziek van de laatste decennia…

Belangrijkste werken in het programma zijn The Fall of the Empire van de Amerikaanse “politieke componist” Frederic Rzewski en de muzikale mijlpaal van de tweede helft van de 20e eeuw: George Crumb’s Black Angels, precies vijftig jaar geleden gecomponeerd.

In zijn werk The Fall of the Empire bewerkt Frederic Rzewski (* 13 april 1983 in Westfield, Massachusetts) op een voor hem kenmerkende, indringende wijze markante teksten, die met weinig woorden tot de kerk komen van actuele politieke thema’s als oorlog, machtsmisbruik en klimaatproblematiek.

Black Angels, met als ondertitel Thirteen Images from the Dark Land, is een werk voor “electric string quartet” van de Amerikaanse avant-gardecomponist George Crumb. Hij dateerde het stuk op “vrijdag 13 maart 1970 (in tempore belli)” . De Latijnse toevoeging “in tempore belli”, in tijden van oorlog, verwijst naar de Vietnamoorlog, die ten tijde van het compositieproces plaatsvond. Het gehele werk wordt beheerst door de getallen 13 en 7, die van oudsher met noodlot en voorbestemming in verband gebracht worden. Het stuk valt op door een ongewone instrumentatie, die elektrisch versterkte strijkinstrumenten, kristallen glazen en twee hangende Tamtams vereist.

Als intermezzo staat het werk pattibox van de New Yorkse componist Randall Woolf op het programma. Een stuk voor fluit en drummachine, die uitsluitend fluitgeluiden gebruikt.

Het programma begint met Paul Pankerts compositie Fake Flutes. Geïnspireerd door de actuele politieke omgang met de realiteit laat Paul Pankert in zijn stuk door het gebruik van live-elektronica de grenzen van de klankrealiteit vervagen.